torsdag 24 januari 2013

WHEN DREAMS DO COME TRUE

Jag halkade efter lite igår. Antingen får det bli två inlägg idag, eller så får jag bara skjuta fram det en dag. Nu blir det i alla fall tema nummer tre. Nu hade jag väldigt gärna vilja lägga upp en bild. Men det fungerar inte på Bloggerappen och jag har inget minne så jag kan föra över till datorn. Dessutom är det lite krångligt med tekniken just nu, så jag får helt enkelt hålla mig till text idag igen.

3. Något jag tycker om
Det finns givetvis massor med saker som jag tycker om. Men det finns saker som ligger sådär fastkilat i hjärtat, som man år efter år bara bygger upp starkare och starkare band för. En sådan sak är en plats, nämligen Framnäs på Björkö. Där spenderar jag somrarna och har blivit mer och mer involverad i Segelsällskspet Fram. När vi var små var vi där med båten eller sov över hos farmor och farfar. Nu har vi ett eget litet krypin där ute. Det ligger precis vid vattnent, så det blir massor av bad och härlig segling. Dessutom brukar det vara väldigt skön stämning, fullt av pensionärer och en hel del öl, vin och whiskey.  Man kan grilla på en bryggaltan och sedan sitta där i solen och äta, man kan ge sig ut och segla med den fina kosterbåten Freja och man kan ligga på en solmadrass på berget och läsa. Och så är ju seglarskolan där ute, då är det fullt ös, trångbott, kaffe i solen, vattenkrig, fotboll, Ica Maxi Torslanda, öl, fiske, Björkö Pizza, goa jobbarkompisar, grillning, blöta kläder och filmkvällar. Sommaren vore inte riktig sommar utan Framnäs. Det är något alldeles magiskt med dom gamla slitna husen, begagnade optimistjollarna, 11-fikat och plastblommorna. Det ser inte mycket ut för världen, men det är en av dom viktigaste platserna i världen för mig.

Jag ska försöka komplettera det här inlägget med bilder senare. Det är svårt att beskriva min känsla för Framnäs utan att bli tjatig. Ni som varit där vet nog vad jag menar. I alla fall vet ni hur jag känner för det.

Det finns givetvis fler platser och fler saker som gör mig varm i hjärtat. Jag tänkte inte rada upp allting, men jag vill ändå ge en hel bunt med "hedersomnämnanden".

Platser jag tycker om:
Sommarhuset på Tjörn
Mammas hus
Min balkong på våren
Pappas båt Vidfamne
Scandinavium på Frölundamatch
Lyon, Frankrike

Saker jag tycker om:
Träning, framförallt styrketräning och promenader
Glitter, på allt, jämt
Våran kära 940
Star Wars
Kent, alltid bäst
Rengöringsmedel
Färgpennor
Fiskmåsar

Inga kommentarer: