fredag 23 december 2011

I'M JUST GONNA KEEP ON WAITING UNDERNEATH THE MISTLETOE

Jag såg att jag skrivit ett blogginlägg inatt (i morse) och förmodligen somnat medan jag försökt komma på titeln. Jag hittade det nu, sparat som utkast, så det får följa med i det här inlägget:

"Det ligger en katt och drömmer vid min arm, utanför kör folk till jobbet. Det viner runt huset och i träden utanför av starka vindar. Jag är kall och frusen och trots att jag får kämpa för att hålla uppe ögonen, så somnar jag inte. Jag har ont i huvudet efter dagens arbetspass och tankarna som snurrar i mitt huvud. Saker är aldrig så lätta som man önskar att dom vore."

Tydligen lyckades jag med sömnen trots allt...

Idag har jag fått handlat dom sista julklapparna, men väntar på några böcker från adlibris, som ju måste komma imorgon. I alla fall så lovade dom leverans innan julafton! Stressande att vänta.
Nu tar jag min kvällscigg hos mamma, för jag ska sova här inatt. Det känns väldigt underligt att gå och lägga sig utan en kurrande, uppmärksamhetssökande katt... Imorgon ska jag hem och städa och sen blir det uppesittarkväll hos mamma.

Jag har lite ångest inför att spendera natten till julafton ensam. Jag har aldrig vaknat upp utan paket i julstrumpan och någon att dela entusiasmen med. Jag hoppas att det inte knäcker mig. Jag vet vad jag skulle vilja, vad jag önskar mig av julaftons morgon, men jag vet att det bara är drömmar. Jag får hålla inne på min önskan det här året och hoppas på en fantastisk julvecka istället.
Jag har en natt på Trädgårn och två dagar på fritids inbokade i jobbväg, men jag har ungefär varannan dag ledigt och det är inte fy skam. Jag är glad och lugn, men stressad och orolig på samma gång. Ungefär så som det ska kännas runt jul i den här familjen. Sen har jag dessutom en uppsjö av andra saker att ägna tankarna åt, vilket gör mig totalt vilse för tillfället. Men jag greppar tag i dom fina stunderna, dom härliga känslorna och människorna som får mig att le. Det hjälper mig att hantera allt det där andra, det nästan ohanterbara. Just nu finns det så mycket fint, och det finns här i Göteborg. Nicole är tillbaka från Malaysia, Dess är på besök från London och Simba har återvänt från Afghanistan. Julen är bra att ha, trots allt.

Dock överväger jag att skippa den kapitalistiska, miljöförstörande (och framförallt nervförgörande) julklappshysterin nästa år och enbart skänka pengar till hjälporganisationer i var och ens namn. Man får helt enkelt önska vart pengarna ska gå.

Those Christmas Lights
Light up the street
Down where the sea and city meet
May all your troubles soon be gone
Ohh Christmas Lights keep shining on

Inga kommentarer: