onsdag 16 mars 2011

JAG ANTAR DET VAR KALLT

Jag sitter här och har sura uppstötningar över alla uttalande som spelas upp i mitt huvud varje gång jag ser hans nollställda ansiktsuttryck och har därför beslutat att dela med mig av plågorna. Varsågoda: Jan Björklunds "bästa":

"Låt mig därför slå fast en i Sverige kontroversiell tes: lärarna kan mer än eleverna. Det är därför skolan finns. Hela tanken på att eleverna ska bestämma i skolan bygger på idén att eleverna själva vet bätttre än lärarna vad de vill lära sig. Men frågan är ju hur man ska kunna veta om man vill lära sig något om man inte vet om att kunskapen finns, eller ännu mindre vet om att det är den kunskapen man behöver i framtiden. Den socialdemokratiska regeringen sätter stort hopp till ett försök med elevstyrda gymnasier. Det betyder att eleverna bildar majoritet i en styrelse där rektorer och lärare är med. Styrelsen tar över ansvar från rektorn. För mig är dock idén feltänkt. Omyndiga elever som själva inte gått ut skolan ska inte kunna rösta ned rektorn och dem som ansvarar för hur en skola ska skötas. Det är viktigt att eleverna har inflytande. Men eleverna ska inte ta över skolan."

Utan Nato är det inte osannolikt att Sverige skulle varit en sovjetisk delrepublik i dag.”

"Jag har väl knappast gjort mig känd som en pacifist, men jag måste säga att det är fullständigt sanslöst att lära eleverna karate. Sparkar på halsen kan vara direkt livsfarligt. Det här är bara flum, flum, flum." (Angående förslaget att lära tjejer självförsvar i skolan)

"De under 23 ska ha rejält lägre lön, minst hälften av vad de vuxna tjänar." 

"Jag är rätt övertygad om att Kalle som spelar Allan och ska vara cool i klassrummet kommer att uppföra sig betydligt bättre om mamma eller pappa sitter på en stol längst bak i klassrummet" 

"Det är ju som att sätta patienterna i sjukhusstyrelsen!" (Om lokala styrelser med elevmajoritet på gymnasiet)  

Det får vara nog för den här gången från mannen som gör allt han kan för att förstöra mitt framtida yrkesliv.

Inga kommentarer: