torsdag 15 april 2010

YOU CUT ME OPEN

Rosa nagellack
Ingenting är svart eller vitt
Och i vår gråskala blir vi schackmatt
Utan varken dörrar eller fönster
Fastnar vi i döda vinkeln
Och om du vänder dig om
Fastnar du i synvillan
För vi kan dricka vårt te
Och avguda Jocke Berg
Men vitt blir aldrig rent nog
Och trots att vi väntar på mörkret
Blir det ändå aldrig svart nog
Jag brände dina kläder
Och doften av förkolnade känslor hänger kvar
Du var för nära
Och nu står de vita pjäserna
På de svarta rutorna
Och paradiset i våra drömmar
Är grådiset runt vårt hus
Och flyttar du din löpare
Så hugger jag dig i ryggen
För när svart blir vitt
Är vi schackmatt

Inhalera mig
snälla
vill du
dela hjärtslag
med mig inatt
jag är så
förfärligt ensam och
dina andetag
är mina
så ge mig
munmotmunmetoden
innan det blir
alldeles för sent
klockan tickar och
jag försöker nå
din röst men
mina händer är
tomma
jag måste ha
hjärtmassage
inhalera
mig
jag inhalerar
dig på
avstånd
fast jag skulle vilja
att din hand innehöll
min för
sängen saknar nog
en himlakropp

Bara katter landar på fötterna
stjärnorna framkallar ingen reaktion
låt imorgon bli idag
mjölken skär sig aldrig med vatten när vi blundar
skrik aldrig i mörker
bara katter landar på fötterna
dunet i våra kuddar är inte äkta
att aldrig släppa taget
billiga toffsar går sönder
månen är inte värd någonting när vi ler
låt elgitarren spränga våra murar
göm dig under min klädhög
svart färg lyser i nangiala
inga kvinnor kan simma
utan igår är vi glömda
ingen ser någon annan dö
få vet vad polens huvudstad heter
det finns inget som heter fiskplågeri
låt dig fångas av natthimlen
gråt aldrig inför radartornens blinkande lampor
bara katter landar på fötterna.

Inga kommentarer: