fredag 30 oktober 2009

IT'S THE HAMMER THAT WILL BRAKE YOU

Jag läser just nu "MIA Sanningen om Gömda" av Monica Antonsson. Den handlar om hur hon tar reda på vad som egentligen hände - till skillnad från vad som beskrivs i alla dom böcker som dels Liza Marklund skrivit och dels dom böcker som "Mia" själv skrivit. Jag tycker att det är svårt att ta ställning. Monica Antonsson träffar många människor som tagit skada av berättelserna, just därför att dom inte är sanna. Och att påstå att något är sant som inte är det, det är uppenbart moraliskt felaktigt. Men å andra sidan kan man inte bortse från det faktum att böckerna medfört så mycket gott - såväl diskussioner som lagändringar och inte minst förståelse för och hopp till utsatta kvinnor.
Något som är enkelt att konstatera är att många i den här historien har handlat fel. Liza Marklund har byggt sin karriär på att ljuga, "Mia" har uppenbara psykiska problem och har skadat många människor genom påhitt och sitt behov av uppmärksamhet, "Mannen med dom svarta ögonen", som egentligen heter Osama, har både hotat och använt våld mot "Mia" (även om det är långt ifrån den omfattning som beskrivs i böcker och något jakt har aldrig existerat).
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att, ja, Monica Antonsson gör givetvis rätt i att berätta sanningen. Det måste göras, så är det bara. Dessutom har dom inblandade rätt att berätta sin version för svenska folket och dessutom göra sig fria från felaktiga anklagelser. Men man får för den sakens skull inte inleda någon hetsjakt gentemot Liza Marklund och "Mia". I det här fallet har dom handlat så katastrofalt fel, MEN, deras jakt på pengar och berömmelse har tveklöst fört med sig så mycket gott. Så kanske kan udda vara jämt i och med att alla fått komma till tals.

Dessutom vill jag tillägga att jag faktisk uppskattade Magdalena Graafs bok "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" mer än Gömda-böckerna. (Den är dessutom bevisat sann ifall någon tvekar). Dessutom är den magisk på något sätt. Jag är imponerad, fascinerad och har fått en helt ny bild av Magdalena Graaf som person. Läs den!

Inga kommentarer: