tisdag 21 april 2009

THIS IS LIFE, BEFORE YOU KNOW WHO YOU'RE GONNA BE

Jag har renskrivit två dikter från mitt anteckningsblock:

Som du
Som stjärnor, fästa på himlen
stilla vilande
men bara lätt snuddande vid sin omgivning
tydliga mot sin bakgrund
när solen tillåter
Som mina händer, fästa om din kropp
stilla vilande
men bara snuddande vid din hud
tydliga vid din sida
när du tillåter
Som höstlöven, dansande i vinden
levande vilda
men utan puls eller medvetande
vackra mot asfaltens svärta
några enstaka dagar
Som våra kroppar, dansande i natten
levande vilda
med pumpande hjärtan och dimmigt sinne
varma mot trägolvet
några enstaka timmar
Som ytan, stiltje vid morgontimmen
blankt avvaktande
i väntan på julidagens första krusningar
bärande under oss,
tills vi släpper taget
Som du, stilla i morgonsolen
tyst sovande
i väntan på sommardagens första ljud
fast under drömmar
tills dom släpper taget


Jag vet att du vet

Jag tittar ut genom förnstret
och ser dig
Du ser inte mig,
men
jag vet att du vet
att jag tittar
Du ser mig på insidan av dina ögonlock
men du har vänt mig ryggen
Jag var naiv som trodde
att du skulle möta min blick
Så jag betraktar dig på avstånd
så nära,
men ändå,
så långt borta
Och jag vet att minnena dansar för dig när du blundar
Men du rör dig lugnt
och ingenting har någonsin hänt
I mina glasögon är du fast
och jag stirrar mig blind på verkligheten
men
du står i vägen,
skymmer min sikt
Och jag blinkar för att rensa ögonen
men resterna av dig grusar min syn
Så om du inte tänker vända dig om,
och möta min blick,
så kan du väl gå din väg?
Du är alltid för nära,
aldrig tillräckligt långt bort
Ändå kan jag inte nå dig
Se mig i ögonen eller
se mig i dina drömmar
Du är lika naiv som jag
om du tror att du
bestämmer
Jag tittar på dig genom fönstret
och jag vet att du vet
att jag tittar.

1 kommentar:

Jenny sa...

Vad bra dikterna var gumman!!!