lördag 15 maj 2010

BRING ME BACK TO LIFE

Jag har tagit en del beslut kring mitt liv. Det gäller framförallt umgänge och planering. Och prioritering. Det jag kan säga är att jag kommer låta vissa människor försvinna ur mitt liv, speciellt en del som redan har valt allt kliva ur. Jag tänker inte kämpa för att bibehålla någon relation med människor som antingen inte vill eller som har sårat mig eller fått mig att må dåligt. Jag tänker satsa min kraft och energi på dom människor som funnits där för mig, som inte gjort mig illa och som vill mig väl. Inte som en slags sortering, för att hoppa över det som är jobbigt, utan som ett steg mot ett lugnare liv. Ett sätt att förenkla vardagen och spara min kraft till det som betyder mest. Jag behöver orka med skolan, t.ex., och då är drama bara en energitjuv som sänker mina betyg. Problem har jag tillräckligt, utan av andra skapar dom åt mig. Och ärligt talat så anser jag att ganska många har kastat bort alla dom chanser till min omtanke och tid som jag gett dom. Även jag, naiv och blåögd som jag är, har en gräns. Och det senaste året har jag låtit alldeles för många människor gå över den gränsen och jag har förminskat mig själv för att ge plats åt dom. Nu bygger jag ut igen. Min gräns flyttas tillbaka och jag sträcker på ryggen för att signalera min ståndpunkt. Det finns människor jag inte kommer att vilja ha kontakt med alls och det finns människor som får finna sig i att bli tilldelade en viss mängd av min energi och sedan vara nöjda. Det här är mitt sätt att säga hejdå till vissa och sända en varningssignal till andra. Jag har folk som bryr sig om och som vill ha mig för den jag är. Människor som ger lika mycket som dom tar och som inte trampar på mig, och det är dom människorna som kommer att prioriteras. För även om det här låter väldigt negativt, så är det inte det. Det är också en hyllning till alla som verkligen är värda min energi. Dom som respekterar mina gränser, som vill mig väl och som ifrågasätter utan att bryta ner. Dom som är genuina och utan baktankar eller dolda motiv sträcker ut en hand utan att för den sakens skull dra ut mig för kanten. För jag har så många sådana människor i mitt liv och det betyder så mycket att jag kan lägga min energi på dom. Så jag har kommit fram till och beslutat att min energi och min tid är bara min att styra över. Och den använder jag till vad jag vill. Take it or leave it.

Inga kommentarer: