onsdag 24 februari 2010

DON'T FORGET TO BE YOURSELF

Jag lyssnar på Placebo.

Jag gillar smink. Jag har så många läppstift och läppglans att jag skulle bli rädd för mig själv om jag räknade dom. Jag älskar rosa nagellack. Jag har rosa nagellack liggande överallt. Jag tycker att jeans är jävligt snyggt, men i så fall ska dom vara jättetighta, vilket leder till att dom är jätteobekväma. Jeansleggings är en genialisk uppfinning. Liksom nudlar. Fantastisk uppfinning. Jag skulle inte klara vintern utan hockeyn. Det gör inte så mycket att dom är dåliga. Det är inte det som är huvudsaken. Scandinavium är en frizon och Frölunda Indians är en drog. Och hockey är hockey. Jag hatar, HATAR, folk som inte skriver ordenligt. Kan du inte skilja på de och dem? Skriv dom! Och hur svårt kan det vara att skriva ihop ord? Jätte stor? Seriöst? Helt ologiskt. Och skriv inte som du pratar för helvete. Du framstår som efterbliven. Jag gillar jobbiga släktkalas. Man får inte ha på sig vad man vill, man ska uppföra sig och vara social med alla. Men det är det bästa med födelsedagar. Alla samlas och har tråkiga diskussioner om samma saker VARJE GÅNG. Någon är alltid lite grinig på någon annan. Och Fia äter inget. Men jag älskar det ändå. Jag tänker på pappas döda bror, nästan varje dag. Jag vet inte varför, jag har aldrig träffat honom och jag vet inte så jättemycket om honom. Men det känns ändå som att han är en del av den jag är. Jag är kristen. Folk brukar tycka att jag är dum i huvudet för det. Men jag tror på Gud och jag tror att han skapade världen och jag tror att han älskar var och en precis som vi är. För mig är Jonas Gardell större än Jesus, en bättre profet, en vackrare människa och en bärare av Guds äkta budskap. Jag tycker om bröst. Jag vet inte varför, det är en fascination. Stora bröst. Jag hade inte tvekat en sekund om någon erbjöd mig silikonbröst, hur omoraliskt, ofeministiskt eller fel det än må vara. Ingen i min omgivning skulle förstå det eller stötta det, dom flesta skulle till och med bli fly förbannade. Men jag hade gjort det. Utan att blinka. Jag har bara haft sex med en enda person som jag inte kände. Jag tycker bara inte om det, det känns obehagligt när jag tänker på att ha sex med en främling. Jag hade dödsångest när jag var 7 år gammal. 7 år. Jag hade ingen aning om vad det var då. Men jag stod upp bredvid sängen hela nätterna, för att jag var så rädd för att somna och aldrig mer vakna. Jag vågade inte ens ligga ner. I samband med det så bröt helvetet ut. Läkare efter läkare efter läkare. Och sen psykolog. Efter psykolog efter psykolog. Så många blodprover, mätningar, vägningar och tester. Och frågor. Så många teorier: ätstörning, glutenintolernat, laktosintolernat, hormonbrist, järnbrist, Damp, ADHD... Så många teorier. Det är inte konstigt att man växer upp med en konstant känsla av att vara annorlunda och lite, lite, konstigare än alla andra. Jag började hata skolan i ettan. I ettan i grundskolan. Jag vet fortfarande inte varför. Jag har många bra minnen från lågstadiet. Men som 7åring fick jag huvudvärk och ont i magen av att behöva gå till skolan, och så fortsatte det tills jag gick på KomVux. En konstant ångest inför skolan. En ångest som jag vet att min lillebror också alltid har känt. Utan att han vet varför. Min lillebror är min bästa vän. Min partner in crime, min älskling, mitt allt. Vi står varandra ohälsosamt nära och jag skulle inte klara en dag av mitt liv utan honom. Jag skulle aldrig kunna flytta till en inlandsstad. Jag kan inte andas om jag inte är nära havet. Sjöar suger. Dessutom tror jag på änglar. Och på lite allt möjligt konstigt. Har aldrig riktigt släppt det barnsliga "magiska tänkandet" och det är väl inte speciellt förvånansvärt med tanke på min OCD. Men det hänger väl också ihop med att jag är naiv. Att jag tror det bästa om folk tills dom bevisat motsatsen. Och till och med då så väljer jag att återgå till min tro. Att vi alla begår misstag. Att alla är goda innerst inne och att alla handlar utifrån sin egen definition av vad som är gott. (Och vem kan avgöra vad som EGENTLIGEN ÄR gott eller ont?) Men jag tror också att många handlingar bara sker. Man kan inte begära att alla ska tänka igenom varenda steg dom tar. Då skulle vi stå stilla. Och att stå stilla är det värsta jag vet.

Nu ska jag röka.